Stichting MaTimBa

Afscheid Matimba

Stichting MaTimBa

helga en pastoor BEind 2007 is stichting MaTimBa opgericht. Het doel van de stichting was een school opzetten in Timboektoe. Met name de eerste jaren van de stichting hebben we hard gewerkt om dat voor elkaar te krijgen en dat is gelukt: in januari 2012 konden de kinderen naar school. Helaas moesten we een half jaar later de school sluiten. De rebellen waren de stad binnengevallen en hadden de school in brand gestoken. We lieten het er niet bij zitten en we besloten  de school te herbouwen. Inmiddels waren de VN troepen gestationeerd in de stad waardoor de school weer een kans kreeg om te bestaan. En gelukkig In januari 2014 konden de kinderen weer naar school!

Dat ging goed tot het najaar van 2017. Helaas kon de veiligheid van de kinderen niet meer gewaarborgd worden. Islamitische groepen infiltreren momenteel in allerlei openbare voorzieningen en dwingen af om een Islamitische identiteit aan te nemen. Wanneer je daar niet in mee gaat, bestaat er een grote kans dat het in brand wordt gestoken, bijvoorbeeld onze school die een neutrale uitstraling heeft en waar ieder kind  ongeacht de achtergrond welkom is.
 De kleuterschool hebben op we 1 september 2017 overgedragen aan Le bon Samaritain. De taak van stichting MaTimBa zat erop. Desalniettemin hebben we altijd contact gehouden met Le bon Samaritain, in de persoon van Pasteur Bouya, die overigens wel een nieuw plan heeft. Hij wil een school opzetten in de buurt van Bamako waar het relatief rustig is en waar de kinderen (en de docenten) uit Timboektoe eventueel naartoe kunnen, omdat ze veelal naar Bamako zijn gevlucht.
Daar zitten volgens ons, het bestuur van MaTimBa, ook mogelijkheden maar dat project laten we aan hem over.

Het bestaan van stichting MaTimBa loopt namelijk ten einde. Per 1 september 2019 heffen we de stichting op. De belangrijkste reden van het opheffen van de stichting heeft te maken met het vertrek van de voorzitter Helga Smit uit Nederland naar Senegal waardoor de stichting op afstand aangestuurd zou moeten worden. Een ingewikkelde constructie die heel lastig is, zeker omdat er geen opvolger is in Nederland. Echter, de belangrijkste reden is dat het doel van de stichting is verwezenlijkt, namelijk het opzetten van een school!

Bij het opheffen van de stichting hebben we ook een beslissing gemaakt omtrent het geld dat nog op de rekening staat, want ook deze wordt opgeheven. Totaal van de rekening is: € 5066,99.
De verdeling zal als volgt zijn:
-    2000 euro voor Le bon Samaritain voor het nieuwe schoolproject in Mali, Bamako;
-    1000 euro voor een schoolproject in Ségou genaamd “L ‘ecole Fanga” vanwege connecties en omdat het in Mali ligt;
-    1000 euro voor het opzetten van een nieuwe stichting in Senegal van Helga, betreffende starterskapitaal;
-    300 euro ieder voor bestuursleden is 900 euro in totaal;
-    Over: 166,99 euro voor laatste afbetaling dhr. E. (Eugène), ICT-medewerker en voor de administratiekosten van de ING bank.

De website van MaTimBa blijft tot het eind van het jaar in de lucht.

Tenslotte willen wij als het bestuur, Helga Smit (oprichter en voorzitter), Astrid Maloncy (penningmeester) en Georgette Engel (secretaris), iedereen die ons voor kortere of langere periode in de 12 jaar (!) van het bestaan van de stichting hebben gesteund, in welke hoedanigheid ook, maar zeker financieel, enorm bedanken!
Deze steun is onontbeerlijk geweest, maar is ook onvergetelijk, want dit heeft heel warm en betrokken aangevoeld en zoveel succes gegeven in de relatief goede jaren, waar bijna 30 kinderen op school zaten! Met een lach en een traan nemen wij dus voorgoed afscheid van jullie!

BEDANKT, ALLEMAAL!!

Want: “wie goed doet, goed ontmoet”, dat is in al die jaren heel duidelijk gebleken!!
Nogmaals heel veel dank!!!

Au revoir, madames et monsieurs ?!

Lieve afscheidsgroet!,

Helga Smit
Astrid Maloncy
Georgette Engel
& oud-vrijwilligers/medewerkers

foto team matimba

Abonneer je op onze nieuwsbrief!